2 yaş sendromu nedir? » E-Kütüphane

2 yaş sendromu nedir?


Çocuklar doğduklarından yetişkin oluncaya kadar çeşitli gelişim dönemlerinden geçerler. Bunlardan özellikle 1 – 1.5 yaş zaman süreci çocuğun daha çok anne ile çocuğun bağlanmasının gerçekleştiği, temel güven duygusunun geliştiği, çocuğun kendi ihtiyaçlarının karşıdaki tarafından algılamasının yapıldığı ve çocuğun kendi ihtiyaçlarının farkındalığına vardığı dönemdir. 2 yaş ve 3 yaş civarı çocukta birçok beceri gelişmiştir, koşabilir, merdivenden inip çıkabilir, tuvaletini kontrol edebilir, isteklerinin hakkında karar verme becerisini fark eder. Tüm bunlar çocuğun inatçı olmasını da beraberinde getirir. Çocuk istekleri konusunda ben yaparım, ben bilirim gibi davranışları sergilemeye başlar, belirli bir kıyafeti giymekte, belirli eşyaları kullanmakta ısrar edebilir ve annelere zorluk çıkarabilir, uygun olmayan ortamlarda uygun olmayan kıyafetler giyebilir, belirli oyuncakları yanında götürmek isteyebilir. Örneğin 2 yaşındaki çocuğa uygun olmayan uzaktan kumandalı arabayı almak için inat edebilir.

Anneler 2 yaşındaki çocuklarda böyle isteklerin olmasının normal olduğunu bilmesi ve sabırlı davranması gerektiğini bilmesi gerekir. Özellikle ilk annelik dönemi olan annelerde bu dönem biraz daha zorlayıcı olabilir, ancak sabırlı olmak lazımdır. Çocuğun bu tip davranışlarının geçici bir dönemin göstergesi olduğunu bilmesi ve zamanla bunların daha azalacağını inatçılığının azalacağını bilmesi gerekir.

Bazı çocukların 2 yaş sendromu biraz daha fazla olabilir, günlük yaşamı zorlayıcı olabilir. Eğer baş edilmeyecek bir durumda iseniz yardım almaktan kaçınmamalısınız. Bu yaş dönemindeki çocukların belirli şeylere takıntı göstermesi, kendi karar verme yönündeki ısrarı normaldir.

Çocuğunuzun Özerklik Dönemi davranışlarıyla kolay başa çıkmanız için adım adım yapmanız önerilenler

 
  • Ağlayarak,tepinerek, kendisine veya size zarar vererek istediği şeyi elde etmesine asla izin vermeyin.
  • Böyle davrandığında görmezden gelin,mümkünse yanından uzaklaşın, susmasını bekleyin, bu sırada onunla konuşmaya, onu susturmaya çalışmayın.
  • Sustuktan sonra onunla konuşabilir, ilgi gösterebilirsiniz. “Artık sustuğuna göre seninle boyama yapabiliriz, hatta istersen hamur ile de oynayabiliriz ” gibi.
  • İstediği şey olabilecek ve makul bir istekse ağlamaya, tepinmeye başlamadan isteğini yerine getirin, her şeyi ağlayarak isteme davranışı yerleşmesin.
  • Hayır dediğiniz şeyleri gözden geçirin, hayırları olabildiğince azaltmaya çalışın, seçenekler sunun. “Şu anda yağmur yağdığı için bahçede oynayamayız ama onun yerine arabalarla oynayabiliriz veya legolarınla oynayabiliriz hangisini yapmak istersin “gibi.
  • Çocuğunuzu bu dönemde uyumsuz, iyi yetiştirilmemiş ya da kötü bir çocuk olarak asla tanımlamayın. 3 yaş sonrasında size ve koymuş olduğunuz kurallara uyum sağlayabilecek gelişim düzeyine sahip olacaktır.

Bu süreç çocuk yaklaşık olarak 3,5 yaşına geldiğinde sona erer. Çocuk artık söylemek istediği her şeyi kolaylıkla ifade etmeye başlar. Kendi bedeni tam olarak kontrol etme yetisine sahip olup kimseden destek almadan kendi işini kendi görebilir. Tüm bunlar çocuğun bireyselleşme sürecinin tamamlandığını gösteren gelişmelerdir.  Unutmayın ki bu dönemi sendroma çeviren çocuk değil  ebeveynlerin yanlış tutum ve davranışlarıdır. Bu süreci mümkün mertebe çocukla zıtlaşmadan, sevgi göstererek onu anlamaya çalışarak geçirmelisiniz.  Eğer aile kendi başına bu sorunu çözemiyorsa psikolojik destek alabilir.

   

0 Comments

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.