Çocuklarda obezite nedenleri ve tedavisi » E-Kütüphane

Çocuklarda obezite nedenleri ve tedavisi


Obezite bir sağlık problemidir ve giderek dünyaya hakim olan bir problemdir. Sadece estetik bir sorun değildir. Beraberinde bir çok hastalığı beraberinde getirebiliyor. Çocuklarda aşırı kilo oluşumu ileriki yıllarda da obezitenin devam edeceğine dair en güçlü belirtisidir.

Obezitenin derecesi arttıkça başlıca insülin direnci ve tip2 diyabet ile bir risk karşımıza çıkıyoruz. Eskiden çocuklarda insülin eksikliğine bağlı tip1 diyabet görürken son yıllarda obezitenin arması ile birlikte tip2 diyabet daha fazla gözükmektedir. 10 yaşından sonra obez çocuklarda tip2 diyabet daha sık rastlanmaktadır.

Çocuklarda hipertansiyonda bozulma ve beraberinde erken yaşlarda ortaya çıkan damar sertliğinin kökeni çocukluk çağındaki obezite ile birlikte başlayabiliyor. Yetişkinlikte görülen metabolik sendrom denilen tablonun temeli çocukluk döneminden başlamaktadır.

Yaşıtlarına göre ağırlığı fazla olan her çocuk obez kabul edilmez; çocuklarda fazla ağırlığa neden olan unsur kemiklerin kalınlıkları, kas dokusunun fazlalığı ve vücutta su tutulması olabilir. Obeziteden söz edilebilmesi için çocuklardaki yağ birikiminin normalin çok üzerinde olması gerekir.

 

Obezite hormonları tetikliyor

Genç kızlarda yumurtalık kisleri ile birlikte adet düzensizliği ve tüylenme ile birlikte sorunlar çıkmaktadır. Son yıllarda kızlarda obezite ile artması ile birlikte ergenlik sorunu da çıkmaktadır. Vücut yağ oranı arttıkça, beden biyolojik gelişim daha önce gittikçe hormonal sistem erken aktifleştiriyor, erken tüylenme, erken meme gelişimi, erken adet gibi bir takım sorunlar oluşmakta. Erkeklerde bir takım hormonal problemler obeziteye eşlik edebiliyor.

Obeziteyi engellemek için anne babalar ne yapmalı?

Sevgiyi ikram ile gösterme toplumsal olarak yaptığımız bir şey. Aslında bunu yaparak çocuklara zarar vermiş oluyoruz. Çocukların yaşına göre beslenme ve kalori ihtiyacını dengede tutma obezite ile baş etmede çok önemlidir.

Her yaşın gerekli büyüme ve gelişmesini sürdürebileceği ortalama kalori ihtiyacı vardır. Eğer siz çeşitli araçlar ile fast food tarzı gıdalar, içecekler vs her yeni kalori çocuğun doğal olması gereken ihtiyacının ötesine gidecektir ve bu enerji harcanmadığı müddetçe yağ olarak depolanacaktır. Aileler bu konuda dikkatli olmalıdır.

Obez çocuğunuz var ise ne yapılmalı?

Her obez çocuğu önce bir değerlendirme gerekiyor. Obezitenin nedeni nedir? hormonal problem var mı? bütün bunlar tarandıktan sonra sonuca varılmalıdır. Alım fazlalığı ve kullanım azlığına bağlı bir kullanım ise o zaman yaşam tarzı değişikliği esastır. Yaşam tarzı değişikliği için ailecek bir ekip çalışması gerekiyor. doktor, diyetisyen, psikiyatrist ve aile birlikte çalışması gerekiyor. Çünkü bu bir davranışsal da bir problemdir. Aynı zamanda yeme davranış bozukluğudur.

Ailenin motivasyonu üst düzeyde tutması ve hep birlikte hareket etmesi önemlidir. Birlikte davranması mutfak düzenini ona göre değiştirme çok önemli. Hareket ve egzersiz konusunda ailenin çocuk ile birlikte hareket etmesi çocuğu buna yönlendirmesi şarttır.

Obez çocuk sağlıksızlık ile ilgili bir risk taşır. O yüzden sağlık problemi olduğu için çocuklarımızı sağlıklı bir yetişkin bir birey olarak yetiştirmek istiyorsak doğru beslemeliyiz. Onu daha çok harekete yönlendirmeliyiz, motive etmeliyiz. Kilo veremeyen ergenlik yaşındaki çocukların mutlaka desteklenmesi onların morallerinin bozulmaması çok önemli. Hep birlikte aile doktor ve beslenme uzmanı ile birlikte iyi bir iş birliği ile bu işi götürmelidirler.

Obeziteyi Önleyecek Tavsiyeler

  • Sağlıklı bir beslenme programı belirleyin; yediklerinizin kalorilerine dikkat edin ve gün içerisinde yaktığınızdan fazla kalori tüketmemeye özen gösterin.
  • Porsiyonlara dikkat edin.
  • Hareket etmekten vazgeçmeyin, eğleneceğiniz aktiviteler bulun ve bu aktiviteler sırasında hareket etmeye özen gösterin. Gerekirse hobilerinizi değiştirin kapalı mekanda oturmanıza engel olacak ve sizi eğlendirecek yeni şeyler deneyin.
  • Televizyon izlediğiniz ve bilgisayar başında olduğunuz kısacası ekran karşısında geçirdiğiniz zamanı kısıtlayın. Ekran karşısında hareketsiz kalmaktansa dışarıda vakit geçirmeye çalışın; özellikle akşam saatlerinde yemek yedikten sonra, kalori yakma sürecinizin hızlanması adına yürüyüş yapın ve rutininizin dışına çıkın.
  • Tartıya çıkmaktan çekinmeyin, tartılmaktan korkmaya başladığınız anda yolunda gitmeyen bir şeyler var demektir. Kilonuzu kontrol altında tutmak için zaman zaman tartılmalı ve vücut kitle indeksinizi hesaplamalısınız.
  • Bol ve geniş kıyafetleri giymeyi seviyor olabilirsiniz ancak mutlaka dar ve elastik olmayan kıyafetleri de dolabınızda bulundurun. Kıyafetleriniz bol olduğunda içinde rahat hissedersiniz ve kilo aldığınızı anlamanızı sağlayacak rahatsızlık hissi yaşamazsınız.
  • Su için. Uzmanların görüşlerine göre günde en az 1,5 lt su içmek hem vücudun genel sağlığı açısından hem de metabolizmayı hızlandırıp kilo vermeyi desteklediğinden oldukça önemlidir.
  • Evinizde abur cubur bulundurmayın, buzdolabının önünde çok vakit geçirmeyin.
   

0 Comments

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.