Haydarpaşa Garı’nın Tarihi


Haydarpaşa Garı’nın Tarihi Sultan İkinci Abdülhamid döneminin İstanbul’a armağan ettiği silüetlerinden biri olan Haydarpaşa Garı, 1908’de İstanbul-Bağdat Demiryolu hattının başlangıç istasyonu olarak inşa edildi.

İnşaat 1906 yılında başlamasına rağmen, iki yıl gibi kısa bir sürede bitirebilmişti. Daha sonra bu güzergâha İstanbul-Şam-Medine hattı (Hicaz Demiryolu) da eklenerek, her iki seferin de başlangıç garı olarak hizmet vermiştir. Haydarpaşa Gar binası yapılmadan önce Anadolu demiryollarının burada küçük bir binası vardı. Binanın mimarlığını Otto Ritter ve Helmuth Cuno adlı iki Alman yapmıştır. Türk mimarlarının yetişmesinde önemli bir tarihi eser olan bu projenin tamamlanması için, Türklerle beraber Alman ve İtalyan taş ustaları birlikte çalışmışlardır.

Binanın ilk yangını bir sabotaj sonucunda olmuştur. 6 Eylül 1917 tarihinde yapılan bu sabotajın amacı, Birinci Dünya Savaşı sırasına cephane sevkiyatında kullanılan binayı ortadan kaldırmaktı. Çıkan yangında da binanın büyük bölümü hasar görmüştür. Bu büyük tahribattan sonra, iki yılda yapılan binanın onarımı 1938 yılına kadar, 21 yıl ara ara devam etmiştir. Ve en nihayetinde alevlerden kavrulan ve ufalanan pencere kemer taşları yenileriyle değiştirilerek gar ilk görünümüne yeniden kazandırılmıştır.

“Neo-Klasik Alman Mimari” üslubunda heybetli bir bina olarak inşa edilen Haydarpaşa Garı ikinci tehlikeyi 1979 yılında Haydarpaşa açıklarında meydana gelen, Independente adlı tankerin bir gemiyle çarpışmasıyla atlatmıştır. Bu çarpmadan sonra yangınla gelen sıcaklıkla O. Linneman’ın yaptığı kurşun vitraylar hasar görmüştür.

Haydarpaşa Gar binası “tarihi eserlerin korunma ve kurtarılması” çalışmaları çerçevesinde 1976 yılında geniş çapta onarıma alınmış ve 1983 yılında dört dış cephe ve iki kulenin restorasyonları tamamlanmıştır. Bina fiziki olarak, 2525 metrekarelik bir alana oturtulmuştur. Tarihi bina her biri 21 metre uzunluğunda 1100 adet suya karşı izole edilmiş ahşap kazık üzerine yapılmış dolgu bir zemin üzerine inşa edilmiştir. Taşıyıcı sistemi karkastır. İnşaatta 2 bin 500 metreküp lefke taşı, 13 bin metreküp beton, bin 140 ton demir, 520 metreküp kereste, 19 bin metre sert ağaç ve 6 bin 200 metrekare arduvaz çatı kaplaması kullanılmıştır

   

0 Comments

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.