Reflüsü Olan Ne Yememeli – Reflüye İyi Gelen Gıdalar


Reflü, mideden yemek borusuna çıkan asitli bir sıvıdır. Alt özofageal sfinkter (AÖS) zayıfladığında veya hasar gördüğünde ortaya çıkar. Normalde AÖS, midede bulunan yiyeceklerin yemek borusuna girmesini önlemek için kapanır.Tükettiğimiz gıdalar midemizin ürettiği asit miktarını etkileyecektir. Doğru gıdalar, reflüyü kontrol altında tutmak için önemlidir.

Columbia Üniversitesinde yapılan bir araştırmaya göre bitkisel kaynaklardan vücuda alınan protein mide ve yemek borusu arasındaki asidin geçmesini engelleyen özofagus kasını hiç zorlamıyor ve bu kasın işlevini yerine getirmesini sağlayarak katkıda bulunuyor. Hayvansal gıdalardan alacağınız proteinin yerine protein yönünden zengin olan fasulye ve mercimek yemeklerini tüketmeniz reflü sorununuzun belirtilerinin azalmasında büyük bir etki gösterecektir. Ayrıca siyah fasulye sindiriminizde ve genel sağlığınızda birçok olumlu etkiye de ev sahipliği yapacaktır.

Lifli gıdalar sindiriminiz sırasında aşırı mide asidi salgılanmasını engellemekte ve böylece reflü riskinizi oldukça azaltmaktadır. Beslenmenizde tam tahıllı gıdaları ve lif yönünden zengin olan meyve ve sebzeleri eklerseniz reflüye bağlı gelişen ağrılarınızı oldukça hafife indirgeyebilirsiniz. Muz, şeftali, armut, elma ve kavun gibi gıdalar uzmanlar tarafından beslenme listenizde olması gereken gıdalar olarak önerilmektedir.

Lif içermesi açısından gayet iyi olan fakat reflü riskini arttırabilecek gıdalar da bulunmaktadır elbette. Bunlar portakal, greyfurt ve mandalina tarzı gıdalardır. Bu gıdalar lif bakımından zenginlerdir fakat reflüye bağlı gelişen ağrıları arttırdıkları bilinir. Bunlara ek olarak domates ve domatesli ürünlerin de genel olarak reflü problemlerini arttırdığını söylenmektedir. Lif açısından zengin diğer gıdalar arasında kepekli tahılları, esmer pirinci ve yulaf ezmesini söyleyebiliriz.

Reflü riskini arttıran gıdaların başında şüphesiz yağlı gıdalar gelmektedir. Yağlı gıdaların sindirilmesi daha zordur ve bu reflü için tahmin edeceğiniz üzere istenmeyen bir durumdur. Yağlı ürünler aynı zamanda sindiriminizi yavaşlatırlar ve böylece reflü riskini arttırırlar. Ketçap, domates salçası ve domates suyu gibi ürünler de reflünüzün olumsuz olarak etkilenmesine neden olacaktır. Bu nedenle bu tür ürünleri tüketmeye özen göstermelisiniz.

Çok fazla baharat ve acı kullanımı reflünüzü oldukça kötü bir biçimde etkileyecektir. Özellikle bazı bünyelerde yemeklere fazlaca konulan baharat ve acılar reflüyü oldukça kötü bir dereceye getirebilmektedir. Dolayısıyla yemeklerinizde kullandığınız baharatlarınızı ve acılarınızı en aza düşürmelisiniz. Ama ilk tercihiniz tabi ki de hiçbir zaman baharat ve acı kullanmamak olmalıdır.

Ayrıca nane tüketimi de reflüyü olumsuz şekilde etkilemektedir. Nane tüketimi mide ve yemek borunuz arasında bulunan kasın gevşemesine sebebiyet verir ve bu da mide asidinin yemek borunuza geçmesini kolaylaştırabilir. Bu nedenle nane, naneli sakız ve nane çayı gibi ürünleri tüketmeye çalışın.

Reflü riski olan insanlarda farklı farklı belirtiler görüleceği için her reflü şikâyeti olan kişi kendine ve kendi öğünlerine göre yediği şeyleri not almalıdır. Buna yemek günlüğü denir. Bu yemek günlüğü sayesinde hangi gıdaların reflünüzü kötüleştirdiğini saptayabilir ve onları bir daha kullanmayabilirsiniz.

Reflüyü Azaltabilecek Gıdalar Nelerdir

Rahatsızlığı midede oluşan çok fazla veya çok az asitlenmeden kaynaklanıyor olabilir. Asitlenmede, reflü rahatsızlığını kontrol altında tutabilmek için diyet yoluna başvurmanız gerekecektir. Bu diyete aşağıdaki gıdaları dahil etmeniz faydalı olacaktır:

 

  1. Sebzeler: Sebzeler düşük yağ ve şeker oranlarına sahp gıdalardır. Bu sayede midedeki asitlenmeyi önlemede faydalı olacaklardır. Taze fasulye, brokoli, kuşkonmaz, karnabahar, kıvırcık, patates ve salatalık tüketilebilir.

 

  1. Zencefil: Zencefil, doğal bir iltihaplanma önleyici gıdadır. Mide yanması ve diğer yemek borusu yollu sağlık problemleri için doğal bir tedavi yöntemidir. Belirtileri hafifletmek için rendelenmiş veya dilimlenmiş zencefil kökünü püre haline getirip uygun yemeklerde kullanabilir veya doğrudan zencefil çayı hazırlayabilirsiniz.

 

  1. Yulaf Ezmesi: Günümüz pratik insanının favori kahvaltılıklarından olan yulaf ezmesi, esasen önemli bir tahıl ve mükemmel bir lif kaynağıdır. Yulaf ezmesi midede asitlenmeyi emer ve reflü rahatsızlığını azaltır. Bunun yanında tam tahıllı ekmekler de aynı görevi görürler.

 

  1. Bazı Meyveler: Kavun, muz, elma ve armut, bilinen reflü önleyici meyveler olarak bilinir.

 

  1. Az Yağlı Etler: Tavuk, hindi, balık ve deniz ürünleri gibi yağsız etler midedeki asitlenmeyi azaltır.

 

  1. Yumurta Akı: Yumurta sarısında yağ fazla olduğu için asitlenmeyi tetikler. Yumurtanın sadece beyaz kısmını tüketmek reflü sorununu azaltacaktır.

 

  1. Yağlar: Doymuş ve trans yağlardan uzak durulması gerekir. Sağlıklı yağ kaynakları olan avokado, ceviz, keten tohumu, zeytinyağı, susam yağı ve ayçiçek yağı tüketilebilir.

 Reflüyü Tetikleyen Gıdalar

Peki reflusu olan ne yememeli? Bazı gıdaların birçok insan için reflü sorununa yol açtığı biliniyor. Aşağıdaki gıdalardan reflüsü olanların uzak durmasında fayda vardır:

 

  1. Yüksek Yağlı Gıdalar:

Kızarmış ve yağlı gıdalar reflu oluşmasına ve daha fazla mide asidinin oluşmasına neden olur. Bu gıdalar midenin boşalmasını da geciktirir. Yüksek yağlı gıdaları tüketmek, kişiyi reflü sorunu için risk altına sokar.

 

Aşağıdaki gıdalarda yağ oranı yüksektir. Mümkünse hiç tüketmeyin veya azaltın:

 

-Soğan halkaları

-Tam yağlı süt ürünleri (örneğin tereyağı, hazır paketlerde satılan tam yağlı süt, normal peynir ve krema)

-Sığır veya kuzu eti

-Jambon

-Dondurma

-Patates cipsi

 

  1. Meyve ve Sebzeler:

Meyve ve sebzeler sağlıklı diyetlerde önemlidir. Fakat bunlardan bazıları reflü sorununa yol açar. Özellikle asitli meyveler, reflü oluşumuna neden olabilir. Rahatsızlığı çekenlerin şu meyvelerden uzak durmak gerekir:

 

-Portakal

-Greyfurt

-Limon

Ananas

-Domates ve domates sosları, salçalar.

 

  1. Çikolata:

Çikolata metilksantin denilen bir bileşen içerir. Bu maddenin reflüyü artırdığı gösterilmiştir.

 

  1. Kafein:

Reflüyü tetikler.

 

  1. Nane

Nane ve nane aromalı ürünler de mide asitini tetikleyebilir.


0 Comments

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.